07132302047-09175355922 | شیراز- خیابان زند- خیابان انوری

دریاچه مهارلو شیراز، از شکوه تا نمکزار

دریاچه مهارلو شیراز، از شکوه تا نمکزار شیراز، این شهر شاعران به قلم اصغر عبداللهی، شهر همه روزهای سال است. شهر تاریخ، شهر شعر و شاعری،عطر بهار نارنج و مزه خوش خرمالو، شهر باغ های زیبا و حرم مطهر شاهچراغ. علاوه بر تمام آنهایی که نام برده شد شیراز شهری با طبیعت بینظیر است. از جاذبه های شهری شیراز که بگذریم می رسیم به دریاچه ای که به عنوان یک جاذبه گردشگری زیبا و در عین حال عجیب شناخته می شود. دریاچه ای که در روزهایی از سال آن را به رنگ قرمز می بینید. انعکاس نور خورشید در این آبهای قرمز رنگ منظره خیره کننده برای عکاسی است.

دریاچه مهارلو کجاست؟
این دریاچه بین شیراز و فسا، در 57 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار گرفته است. دریاچه مهارلو در نزدیکی روستای قدیمی به همین نام قرار دارد. روستای مهارلو جاذبه های تاریخی نیز دارد به عنوان مثال یک کاروانسرای سنگی به نام کاروانسرای شاه عباسی در آن قرار دارد که متعلق به دوران صفویه است.

معرفی دریاچه مهارلو
دریاچه مهارلو استان فارس در فصل زمستان مهمان پرندگان مهاجری چون فلامنیگو، عقاب طلایی، اردک، شاهی و … است. این دریاچه دارای آب شوری است. فلامینگوها از موجودی به نام آرتیما تغذیه می کنند که این موجود در آب های شور زندگی می کند. برای تماشای فلامینگوهای دریاچه باید در فصل زمستان به آن سفر کنید. در این منطقه خزندگانی مثل سوسمار، مار و لاک پشت نیز سکونت دارند. همچنین پرندگانی مانند خوتکا، پلیکان، حواصیل، بوتیمار و … نیز در این دریاچه زندگی می کنند. این دریاچه در روزهایی از سال به رنگ قرمز درمی آید. علت این پدیده که نام علمی آن کشند سرخ (tide) است رشد و تولیدمثل جلبک هاست. وقتی مواد مغذی دریاچه زیاد می شوند این جلبک ها بیش از حد لازم تولیدمثل کنند و تعداد آنها در یک حجم معین آب بیشتر می شود به طوری که تمام سطح آب را می پوشانند. نتیجه آن کم شدن اکسیژن آب و مرگ و میر آبزیان می شود. این جلبک ها که به رنگ قرمز تا قهوه ای هستند باعث تغییر رنگ دریاچه نیز می شوند. البته این جلبک ها سمی نیز از خود ترشح می کنند که باعث مرگ و میر ماهی ها و آبزیان می گردد. علت این پدیده نیز بالا رفتن ناگهانی دما و یا ورود آلودگی میکروبی در آب است.

اگر شما از طرفداران محیط زیست هستید و تمایل به بازدید از این دریاچه زیبا را دارید حتما به شیراز سفر کنید. برای رزرو هتل در شیراز به سایت هتل ساسان شیراز سر بزنید.

پاسخ دهید

ارسال مستقیم ایمیل
*
*
درخواست تماس
*
*

کمک خواستن؟