07132302047-09175355922 | شیراز- خیابان زند- خیابان انوری

انواع هتل ها و اقامتگاه ها، کجا بمونیم؟

انتخاب و رزرو هتل یا محلی برای اقامت، یکی از مهم ترین مراحل سفر است. اغلب هنگامی که صحبت از هتل می شود، منظورمان هر نوع اقامتگاهی است که در طول سفر می توان در آن جا مدتی کوتاه را اتراق کرد. در حالی که هتل ها انواع مختلفی دارند و به دسته های گوناگونی تقسیم می شوند اما بسیاری از اقامتگاه ها هستند که نامی غیر از هتل دارند.

در ادامه همراه ما باشید تا انواع اقامتگاه ها را به شما معرفی کنیم. پس از خواندن این مطلب، می توانید با آگاهی بیشتری برای سفر بعدیتان، برای رزرو هتل یا اقامتگاه های دیگر اقدام کنید.

۱- انواع هتل
هتل ها، مجهز ترین و مدرن ترین نوع اقامتگاه ها هستند. هتل ها، هم به لحاظ نحوه اداره و هم به لحاظ امکانات، مدرن تر و پیشرفته تر از انواع اقامتگاه های دیگر هستند. از امکانات هتل ها می توان به رستوران، فضاهای تفریحی و ورزشی مانند استخر، سالن همایش یا لابی اشاره کرد. هرچه هتل دارای ستاره های بیشتری باشد، خدمات و امکانات بیشتری هم ارائه می کند.

I) هتل آپارتمان
برخلاف هتل، در هتل آپارتمان به جای اتاق، یک واحد یا سوئیت کاملا مستقل، اجاره داده می شود، اما سرویس ها و خدمات آن مشابه هتل است. هتل آپارتمان ها مبله هستند و امکانات کامل و وسائل آن نیز برای میهمان فراهم شده است.

II) ایرپورت هتل
ایرپورت هتل یکی از انواع هتل ها است که نزدیک به فرودگاه قرار دارد و اغلب مسافرانی که پروازشان برای مدتی طولانی توقف دارد یا مسافرانی که پروازشان کنسل شده و همچنین کادر پروازی در این هتل ها اقامت می کنند. برخی از این هتل ­ها به منظور جذب مشتریان بیشتر از ترفندهایی مانند ترانسفر رایگان استفاده می کنند. نکته خاص ایرپورت هتل ها این است که می توانید در این هتل ها به صورت ساعتی هم اقامت کنید.

III) ریزورت هتل ( Resort Hotel)
ریزورت هتل­ ها اغلب در کوهستان­ ها، صحرا ها یا ساحل ­های خارج از شهر قرار دارند. استخرهای بزرگ، امکانات ورزشی و تفریحی و غیره بخشی از امکانات ریزوزت هتل ­ها هستند. ریزورت هتل ها معمولا فضایی ایده آل و رویایی برای گذراندن ماه عسل هستند.

۲- متل
متل­ ها اقامتگاه هایی هستند که اغلب در کنار جاده و در فاصله میان شهر ها قرار دارند. این نوع از اقامتگاه ها، برای افرادی که با اتومبیل شخصی سفر می کنند و خارج از شهر را برای اقامت ترجیح می دهند، مناسب هستند. متل ها دارای امکانات حداقلی جهت اقامت و پارکینگ هایی بزرگ هستند قیمت متل در مقایسه با قیمت هتل، پائین تر و به صرفه تر است.

۳- هاستل
هاستل ها همان مسافرخانه ها هستند که تنها جایی برای خواب مسافران هستند و کاربرد خوابگاهی و اقامتگاهی کوتاه مدت را دارند. هاستل ها معمولا سرویس­ بهداشتی عمومی دارند و ممکن است همزمان چند نفر در یک اتاق بخوابند و تخت شما هم در یک اتاق عمومی باشد. هاستل ها مناسب افرادی هستند که قصد دارند با بودجه کم، مسافرت کنند. معمولا افرادی که به هیچهایک علاقه مند هستند، این نوع اقامتگاه را بر دیگر انواع آن ترجیح می دهند.

۴- مهمانسرا
مهمانسرا ها از دیگر انواع اقامتگاه ها هستند که از جهاتی با هاستل یا مسافرخانه متفاوت هستند. مهم ترین تفاوت مهمانسرا با هاستل این است که استفاده از امکانات آن مانند سرویس بهداشتی و حمام که در مسافرخانه ها به صورت عمومی استفاده می شوند، در مهمانسرا ها برای هر اتاق، به صورت مجزا در نظر گرفته شده است.

۵- هتل بوتیک
هتل بوتیک در برخی از کشور ها به ویژه آن هایی که چشم انداز زیبای طبیعی و یا هوای مطلوبی دارند، محبوبیت زیادی دارد. دراین اقامتگاه ها، به جای استفاده از مصالح ساختمانی معمول مانند آهن و آجر، با کمک پدیده های طبیعی مانند شاخه و برگ درختان یا غارها و صخره ها، اقامتگاه های موقت برپا می شوند. هتل های درختی و صخره ای با چشم انداز طبیعی، ساحل دریا، ارتفاعات کوهستان ها و جنگل ها، می توانند موقعیت مناسبی برای ایجاد هتل بوتیک باشند.

۶- هتل کپسولی
برای اولین بار ایده هتل های کپسولی، در سال ۱۹۷۹ در ژاپن پیاده شد اما در حال حاضر در چین و سنگاپور هم وجود دارد. این نوع از اقامتگاه ها محفظه‌ های کوچکی به صورت تکنفره هستند که از جنس پلاستیک یا فایبر گلاس ساخته می شوند. هر کدام از این کپسول ‌ها امکانات مدرن و تجهیزات مناسبی از جمله تلویزیون دارند و گزینه مناسب و ارزانی برای اقامت کوتاه به حساب می آیند.

۷- اقامتگاه بومگردی
اقامتگاه های بومگردی، تجربه متفاوتی از سفر هستند. اقامتگاه های بومگردی با مصالح و معماری بومی همان منطقه ساخته می شوند و تلاش می‌ شود تا سازگار و هماهنگ با محیط زیست منطقه باشند. اغلب در این اقامتگاه ها خوراکی ها و غذاهای بومی هم ارائه می‌شود و اقامت در آن ها فرصت جذابی برای شناخت بهتر فرهنگ بومی آن ناحیه فراهم می‌ کند. اقامتگاه های بومگردی تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران فعالیت می ‌کنند و مجوز این سازمان را دارند. از این جهت اقامت در آن ها مطمئن و ایمن است.

۸- کاروانسرا
هرچند که امروزه تعداد این کاروانسرا ها انگشت شمار است، اما هنوز هم در تعدادی از آن ها امکان اقامت برای مسافران فراهم است. برخی از کاروانسراها پس از مرمت و بازسازی، به همان شکل سنتی خود به مسافران خدمات رفاهی و اقامتی ارائه می کنند. اقامت در کاروانسرا، بسیار رویایی و هیجان انگیز است. تصور این که زمانی کاروان هایی با شتر ها و اسب ها، در این محل اتراق می کردند و مردمی که با چشم دوختن به آسمان و ستاره هایش، آرام آرام به خواب می رفتند هم بخشی از جذابیت کاروانسراها است.

اتاق های کاروانسرا ها حجره نام دارد. این حجره ها، فاقد سرویس بهداشتی هستند و سرویس ها به صورت عمومی و اشتراکی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع فلسفه اقامت در کاروانسرا، آشنایی با قدیمی ترین و سنتی ترین روش اقامت در ایران و ساده ترین شکل آن است.

با مواردی که گفته شد، اکنون تصمیم دارید برای رزرو هتل یا اقامتگاهی برای سفر، کدام مورد را برگزینید؟

پاسخ دهید

ارسال مستقیم ایمیل
*
*
درخواست تماس
*
*

کمک خواستن؟